هيچ ‌گاه پل‌هاي پشت سرتان را خراب نكنيد
 
مکانی برای تشنگان مدیریت


در ابتدا قبل از پرداختن به چگو نگي ترك محل كارتان چه به دلخواه و چه به اجبار به بررسي ویژگی هاي
یک کارمند خوب مي پردازيم .در اینجا چند قانون ساده مطرح شده که با رعایت آنها تبدیل به فرد محبوب رئیس، همکاران خود و هم چنین ارباب رجوع، خواهید شد:
-
اگر برای انجام کاری بیرون می روید به همکارانتان پیشنهاد کنید کارهای کوچک آنها نظیر آوردن ناهار، خرید تمبر یا آوردن لوازم اداری مورد نیاز را برایشان انجام دهید. - هر گاه وسیله ای را به امانت می گیرید بلافاصله وصحیح و سالم آن را برگردانید.هیچ وقت در اداره از کسی پول قرض نکنید.
-
در پایان روز میز کار خود را مرتب کنید و به فکر نیروهای خدمات پس از ساعت کاری باشید. غذا و مایعات مصرف شده را در سطل نیاندازید. - هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی وسواس به خرج دهید.
-
در اداره با کسی تماس شخصی نگیرید. اگر هم لازم شد، باید مکالمه کوتاه باشد. چون باعث آزار دیگران می شوید. - اگر بیکار شدید برای گپ زدن به سراغ همکاران دیگر نروید. شاید او در آن لحظه احتیاج به تمرکز فکر داشته باشد. به علاوه، شما باید از هر وقت آزادی برای افزایش دانش اداری خود استفاده کنید.
-
حتی اگر کاری نداشتید، پشت میز خود روزنامه و مجله نخوانید. این کار تصویر فردی تنبل را از شما در ذهن دیگران حک می کند.- هرگز روی صندلی لم ندهید و پاهایتان را روی میزتان نگذارید. منظره کف کفش های شما، هیچ کس را تحت تاثیر قرار نمی دهد!- در شایعات و گفتگوهای همکاران، هیچ وقت از موضع خاصی طرفداری نکنید. خود را از این مباحثات و غیبت ها دور نگه دارید. اگر در چنین توطئه هایی همکاری کنید، شاید دوستان امروزتان، فردا تبدیل به دشمنان تان شوند.- همیشه با همه، یک رو و صادق باشید. در این صورت همه چیز برایتان به خوبی پیش می رود.- وقتی قرار است در جایی باشید، سعی کنید به موقع در آن جا حضور داشته باشید و تا پایان وقت اداری هم بمانید. اگر خودتان 5دقیقه به اتمام وقت اداری به موسسه یا سازمانی رفته باشید و با کارمندی مواجه شده باشید که ذهن و فکرش به خانه رفته است، خوب می دانید که این توصیه چه معنایی دارد.- سعی کنید برای دیگران قابل اعتماد و قابل اتکاء باشید. اگر می گویید که کاری را انجام می دهید پس انجام دهید.دیگران روی شما حساب می کنند.- به حداکثر زمانی که برای کار به شما داده شده توجه کنید. شاید همکاران دیگر برای انجام کار خود به نتیجه کار شما احتیاج داشته باشند. در کار گروهی فعال باشید. مدام برای انتقادهای کوچک از همکاران نزد رئیس نروید.
-
در کار گروهی فعال باشید. مدام برای انتقادهای کوچک از همکاران نزد رئیس نروید. در کل،کارکردن با هم راحت تر از کار کردن علیه همدیگر است و محل کار باید مملو از روحیه کار گروهی باشد.- تا حد ممکن جزئیات زندگی خصوصی خود را در محل کار مطرح نکنید. البته مسلم است که این کار همیشه مقدور نیست ولی حتی الامکان طرح این مسائل را به حداقل برسانید.- با همه منصف باشید. با همه به طور یکسان و بدون توجه به جنسیت، مذهب، نژاد یا شخصیت رفتار کنید.- نسبت به همه مودب باشید . از افرادی که مقامی ندارند گرفته تا مقامات بالا - انتقاد همکاران را با روی گشاده بپذیرید. آن را به منزله غرض شخصی در نظر نگیرید و سعی کنید عملکردتان را بهبود ببخشید.-سعي كنيد به طور كامل به قانون هاي محل كارتان احترام گذاشته تا در نزد رييس تان محبو ب باشيد
در اين بخش از مقاله توصیه هایی برايتان داریم که به شکل بایدها و نبایدها مطرح شده اند و اگر شما چه به دلخواه و چه به اجبار در حال ترک شغل خود هستید، باید آنها را قبل از روز آخر مورد مطالعه قرار دهید.
سیاستمداری را "درایت و مهارت در برخورد با مردم" معنا کرده اند. داشتن سیاستی صحیح در برخورد با مسائل خصوصی و کاری همواره مفید بوده است اما مهمترین کاربرد یک برخورد سیاستمدارانه، هنگامی است که شما کارتان را ترک می‌کنید.دنیا بسیار کوچکتر از آن است که ما تصور می‌کنیم. شما هرگز نمی‌توانید پیش بینی کنید که در مسیر زندگیتان چه زمانی و چگونه مجددا با کسی همراه خواهید شد، به خصوص در این بازار کار سیالی که همه در آن همه جا هستند.هنگامی که قصد دارید کارتان را به هر دلیلی ترک کنید، نباید تمام پلهای پشت سرتان را خراب کنید. شما هنوز مسیر درازی برای طی کردن دارید و هرگز نمی‌دانید کسی که قرار است برای شغل دلخواه تان با شما مصاحبه کند کیست و یا در آینده هم اتاق چه کسی خواهید شد.در اینجا توصیه هایی داریم که به شکل بایدها و نبایدها مطرح شده اند و اگر شما چه به دلخواه و چه به اجبار در حال ترک شغل خود هستید، باید آنها را قبل از روز آخر مورد مطالعه قرار دهید.
رعایت نزاکت
باید حرفه ای بودن و نزاکت را در اعلام اینکه قصد دارید کارتان را ترک کنید، رعایت نمایید. ابتدا به مدیر یا ارشد مستقیم خود اطلاع دهیدو پس از آن موضوع را به همکاران و بعد به باقی کارکنان بگویید. نباید این کار را در آخرین لحظه انجام دهید.
زمان دهيد تا کارفرما جانشینی برای شما پیدا کند:به کارفرمای خود زمان کافی بدهید تا جانشینی برای شما پیدا کند. معمولا باید دو تا چهار هفته قبل از زمانی که قصد دارید به کارتان خاتمه دهید باید موضوع را اعلام کنید. با کارفرمای فعلی و کارفرمای آینده خود صحبت کنید تا در زمانی که برای هردو مناسب تر است برنامه ریزی کنید.
استعفا با يك نامه رسمی:باید یک نامه رسمی برای استعفای خود بنویسید. احتیاجی به توضیحات بلند بالا هم ندارید، می‌توانید به سادگی اظهار کنید که از شغل خود استعفا میدهید تا به حرفه مورد علاقه خود بپردازید یا از یک فرصت استثنایی استفاده کنید. اینکه شما کار یا کارفرمای خود را دوست دارید یا از آن متنفرید، تاثیری در متن نامه ندارد. نامه باید کوتاه، محترمانه و واضح باشد.
از محل کارتان بدگویی نكنيد:نباید به توهین و بدگویی از محل کارتان بپردازید. اشخاص منفی باف به محض اطلاع یافتن از قصد شما، به دنبال فرصتی برای درمیان گذاشتن احساس نارضایتی خود با شما بر می آیند. اگر میخواهید با روی خوش از کار خود جدا شوید، از گفتگو با کارکنان ناراضی خودداری کنید.
اتمام کاری که در دست دارید:باید کاری که در دست دارید را به اتمام برسانید. پروژه ها را ناتمام رها نکنید. فهرستی از پروژه هایی که در دست دارید تهیه کنید و ببینید کدام یک را می‌توانید و کدام یک را باید قبل از رفتن تکمیل کنید. از شیوه رفتار کارمندانی که چیزی به بازنشستگی شان نمانده پرهیز کنید و تا آخرین روز حضور خود فعال باقی مانده و خود را عضو گروه همکارانتان بدانید. کوشا باشید و تاثیری خوب و به یادماندنی باقی بگذارید.
مرتب‌كردن ميز كار قبل از حداحافظي:نباید دفتر یا میز کار خود را نامرتب رها کنید. یک روز را به مرتب کردن وسایل برای جانشین خود اختصاص دهید. لوازم متعلق به محل کارتان را با خود نبرید مگر اینکه چیزی را از خانه آورده یا آنرا شخصا خریداری کرده باشید.
تعلیم دادن جانشین خود:در صورتی که زمان داشته باشید، حتما برای تعلیم دادن جانشین خود پیشقدم شوید. اگر قبل از آمدن این شخص باید به کار جدیدی مشغول شوید، برای پاسخ گویی به سؤالات او در دسترس باشید و آنها را حضوری و یا از طریق تلفن جواب دهید.
ای میل‌های خداحافظی گستاخانه نفرستيد:از فرستادن ای میل‌های خداحافظی گستاخانه یا همراه با آه و ناله خودداری کنید. اگر قصد دارید همکاران خود را با ای - میل از رفتن خود آگاه کنید، اطلاعات لازم برای تماس با خودتان را در آن درج کنید. این افراد، بخشی از شبکه دوستان و آشنایان شما هستند.
عاقلانه عمل کنید:هنگام آخرین گفتگو قبل از ترک کارتان، عاقلانه عمل کنید. این زمان، موقع مناسبی برای بدگویی پشت سر رئیس نیست. اگر قبلا نظر خود را درباره یکی از همکاران ابراز نکرده اید، حالا موقع آن نیست که درباره آن چیزی بگویید. اگر قبل از این گفتگو درباره مسائل یا اشخاصی اظهار نگرانی کرده اید، حالا موقع تکرار مودبانه و از سر دلسوزی آنها است.
در آخر
به خاطر داشته باشید، ترک کار با احترام و افتخار چیزی است که هرگز از آن پشیمان نخواهید شد اما به جا گذاشتن یک نامه تلخ و ناگوار، موجب پشیمانی خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 173
بازدید ماه : 173
بازدید کل : 56247
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


parsskin go Up